Tuesday 7 January 2014

PENGENALAN SINTAKSIS


       Penelitian terhadap korpus bahasa tidak lengkap jika kita tidak meneliti sintaksis. Sintaksis merupakan satu bidang kajian tentang tatacara binaan dan cara frasa, klausa dan ayat dibentuk. Bidang kajian sintaksis ini dipelopori oleh Noam Chomsky yang akhirnya melahirkan pengajian am tatabahasa transformasi generative oleh Frank Parker (1994).

      Sintaksis dapat ditakrifkan sebagai bidang ilmu bahasa yang mengkaji bentuk, struktur dan binaan ayat. Sintaksis juga merupakan kajian tentang hokum atau rumus tatabahasa yang mendasari kaedah pengggabungan dan penyusunan perkataan dan kelompok perkataan untuk membentuk ayat dalam sesuatu bahasa.

      Bidang sintaksis bukan sahaja melihat kehadiran jenis dan ragam ayat, tetapi juga rumus pembinaan unsur subjek dan predikat sebagai penentu pembentukan sesuatu ayat. Selain itu, terdapat juga ciri-ciri lain yang dipertimbangkan dalam pembinaan ayat, iaiatu penanda tatabahasa. Antara penanda tatabahasa yang sering terdapat dalam pembinaan ayat, ialah penanda kasus, penanda kala dan unsur keserasian.

       Bahasa Melayu juga tiada penanda kala atau masa seperti dalam bahasa Inggeris, iaitu yang ditandai oleh past tense. Sebaliknya, bahasa Melayu menggunakan perkataan sedang, sudah, dan akan untuk menentukan kala atau waktu sesuatu kata kerja itu dilakukan. Unsur keserasian juga penting dalam pembentukan ayat. Tanpa memperlihatkan unsur keserasian ini ayat yang dibentuk tidak akan menjadi gramatis.

       Satu lagi aspek yang termasuk dalam analisis atau persoalan sintaksis ialah ayat-ayat yang tidak menentu maknanya atau binaan yang menghasilkan ketaksaan ayat. Dalam menghasilkan ayat yang gramatis, seseorang itu perlu tahu dan mahir dalam beberapa aspek seperti mematuhi struktur binaan ayat, memahami hukum tatabahasa bahasa Melayu itu sendiri dan menyedari bahawa kegramatisan ayat itu mestilah bermakna.

No comments:

Post a Comment